Højere bødestraf lader vente på sig

I 2008 blev bøder for livsfarligt og ulovligt arbejdsmiljø fordoblet. Men kun på land. 10 procent af dødsfald på job sker til søs. Og her har politikerne ikke travlt med stramninger.

Politikerne nøler med at forhøje bødestraffen for ulykker til søs, sådan som det ellers er sket for ulykker på landjorden. (Illustration: Rene Lynge)Politikerne nøler med at forhøje bødestraffen for ulykker til søs, sådan som det ellers er sket for ulykker på landjorden. (Illustration: Rene Lynge)

Sidste år fordoblede regeringen bøderne for ulovligt og livsfarligt arbejde. Det skete med hårde meldinger og ord om at sende klare signaler til arbejdsgivere.

Men de højere bøder gælder kun på landjorden. Der er ikke ændret på straf for ulovligt og farligt arbejdsmiljø til søs. Og regeringen har ikke travlt med, at det skal ske.

Den tvetydige kurs fremgår af et svar i Folketinget fra erhvervsminister Lene Espersen (K).

1 ud af 10 dør til søs

Regeringen hævede blandt andet standard-taksten for bøder på landjorden fra 25.000 kroner til 50.000 kroner. Og set med sømandsøjne er det dybt mystisk, at regeringen nøler med samme forhold til søs:

- Cirka et ud af 10 dødsfald på arbejde på danske arbejdspladser sker på søen. Men det er kun godt 20.000 mennesker, der arbejder på havet. Havet er en ekstra farlig arbejdsplads. Og det taler for hurtig handling frem for flere tænkepauser, siger Søren Sørensen, formand for 3F Sømændene.

To døde i år

Hvert år dør cirka 60 danskere på job. Mellem 4 og 6 af dem på søen.

Så sent som i januar 2009 døde to danske sømænd. De to mænd blev sendt ud i en jolle ud for Grønlands kyst. Men de blev hverken udstyret med redningsdragt eller vest. Og det kostede dem livet.

Søfartsstyrelsen bad i juli politiet om at rejse tiltale mod rederiet. Og 3F havde gerne set, at det var sket med højere straframmer i bagagen lige som på landjorden.