Mærsk skal forklare forurening

Kritiske Aktionærer vil have A.P. Møller-Mærsk til at tage et større tage ansvar for den massive udledning af CO2 gennem debat på selskabets generalforsamling.

Hvert år udleder selskabets skibe og olieaktiviteter mellem 40 og 50 millioner tons CO2 - og derudover kommer koncernens industriaktiviteter og supermarkedsandele. Hvert år udleder selskabets skibe og olieaktiviteter mellem 40 og 50 millioner tons CO2 - og derudover kommer koncernens industriaktiviteter og supermarkedsandele.

A.P. Møller-Mærsk er Danmarks suverænt største udleder af CO2. Det bliver selskabet nu stillet til regnskab for på sin generalforsamling tirsdag.

Det er Frank Aaen fra Foreningen af Kritiske Aktionærer, der til koncernens generalforsamling i Svendborg har indsendt spørgsmål om selskabets strategi for at ”nedbringe udledningen af CO2 og andre stoffer, der skader miljøet.”

Udleder CO2 som resten af Danmark

- Mærsk er nødt til at forholde sig til, at rederiet forurener lige så meget som hele resten af Danmark, når det handler om CO2. Jeg rejste allerede spørgsmålet på generalforsamlingen sidste år, men her var stemningen over for at tage en debat ret afvisende, siger Frank Aaen fra Kritiske Aktionærer til Nyhedsbrevet 3F.

I februar i år kom A.P. Møller-Mærsks reelle CO2-udslip for dagens lys, og de tårnhøje tal skabte debat om rederiets forurening.

Hvert år udleder selskabets skibe og olieaktiviteter mellem 40 og 50 millioner tons CO2 – og derudover kommer koncernens industriaktiviteter og supermarkedsandele. Omfanget tangerer hele det øvrige danske CO2-udslip. Alene containerskibet Emma Maersk forbruger 200.000 liter olie i døgnet.

Forventer at forurening bliver et tema

De seneste måneder er Maersk Line gået med i en række projekter, der skal udvikle nye skibstyper og motorer med lavere forbrug af brændstof og elektricitet. Samtidig vil rederiet gå i gang med at undersøge og optimere ældre skibes energiforbrug.

Frank Aaen mener dog langt fra, at selskabet gør nok for miljøet:

- Mærsk burde gøre langt mere for at filtrere og rense røgen fra skibene og bruge mindre giftigt brændstof. Men jeg kan konstatere, at miljøet er kommet højere på dagsordenen i selskabet, og jeg forventer bestemt, at det bliver et tema på generalforsamlingen, siger Frank Aaen.