Bureaukrati hindrer hjælp til læsesvage

Samfundet kan spare milliarder ved uddannelsestilbud, som forbedrer de læsesvages læseevner. Men bureaukratiske vaner står i vejen for efteruddannelsen, mener landsformand for Ordblinde/Dysleksiforeningen Hans-Pauli Christiansen.

Samfundet kan spare milliarder ved uddannelsestilbud, som forbedrer de læsesvages læseevner. Men bureaukratiske vaner står i vejen for efteruddannelsen, mener landsformand for Ordblinde/Dysleksiforeningen Hans-Pauli Christiansen. (Harry Nielsen)Samfundet kan spare milliarder ved uddannelsestilbud, som forbedrer de læsesvages læseevner. Men bureaukratiske vaner står i vejen for efteruddannelsen, mener landsformand for Ordblinde/Dysleksiforeningen Hans-Pauli Christiansen. (Harry Nielsen)

Det er en sikker investering at forbedre de læsesvages læseevner. Både for samfundet, der kan spare milliarder og for den læsesvage, som blandt andet kan øge muligheden for flere penge i lønningsposen.

Det viser undersøgelser foretaget af Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE) og Amterne og Kommunernes Forskningsinstitut (AKF), som blev offentliggjort på en 3F-konference mandag.

Men ifølge formanden for Ordblind/Dysleksiforeningen, Hans-Pauli Christiansen, er bureaukratiske vaner godt i gang med at forhindre den nødvendige efteruddannelse af voksne læsesvage.

- I dag er det alt for uigennemsigtigt, hvor man skal henvende sig for hjælpemidler, og der er et for stort bureaukrati, når man søger undervisning, siger Hans-Pauli Christiansen.

Han understreger, at det ikke kun er et problem for den enkelte læsesvage.

- Virksomheder, der gerne vil gøre en indsats, skal udfylde alt for mange blanketter og skemaer. Det giver ikke virksomheden lyst til at sætte ind på området, siger Hans-Pauli Christiansen.

Jobcentre oplagt mulighed

Ifølge ham udgør de nye jobcentre en oplagt mulighed for at få de læsesvage i gang med ekstra læseundervisning.

Derfor er det et af de områder, der med fordel kan sættes ind på blandt andet ved at sørge for, at centrene er bedre klædt på til at kunne vejlede de læsesvage.

- Vi ved, at vi kan komme længere ud, hvis der bliver sat mere ind på det administrative område. Derfor skal der ske en gennemtænkning af, hvordan man kommer i kontakt med brugerne, siger Hans-Pauli Christiansen.

Opsøger ikke selv ekstra læseundervisning

På 3F's konference i går mandag lagde to af foredragsholderne netop vægt på vigtigheden af kontakten til de læsesvage.

Både formanden for AE, Lars Andersen, og forstanderen på Hovedstadens Ordblindeskole, Rie Nielsen, påpegede at de læsesvage ofte ikke af sig selv opsøger tilbud om ekstra læseundervisning.

- Udfordringen ligger derfor i at få folk selv til at søge at få bedre læseevner, sagde Lars Andersen,

Ifølge Rie Nielsen er voksne læsesvage ofte ikke interesseret i at lære at læse kun for at blive bedre til selv læsningen.

- En 35-årig uddanner sig ikke kun for at blive bedre til at læse. Der skal være konkrete resultater som at få en uddannelse, fastholde et arbejde eller få et arbejde, sagde Rie Nielsen.

- Det er derfor afgørende at integrere faglige forløb med læseundervisning, mener forstanderinden, der anerkendte 3F som en meget vigtig medspiller i kampen for at give de læsesvage bedre læseevner.