Skatteminister i modvind

Skatteministeren vil fjerne fradrag for danskere, der arbejder i udlandet. Et bindegalt forslag, mener foreningen af rejsearbejdere - også Dansk Byggeri er imod. Dansk Folkeparti afviser blankt at røre fradraget.

Skatteminister Kristian Jensen (V) vil afskaffe det særlige fradrag til eksportmedarbejdere, som for eksempel kommer rejsemontører inden for byggeri og industri til gode. (Arkivfoto)Skatteminister Kristian Jensen (V) vil afskaffe det særlige fradrag til eksportmedarbejdere, som for eksempel kommer rejsemontører inden for byggeri og industri til gode. (Arkivfoto)

Skatteminister Kristian Jensen (V) vil afskaffe det særlige fradrag til eksportmedarbejdere, som for eksempel kommer rejsemontører inden for byggeri og industri til gode. Men forslaget fik en hård medfart under førstebehandlingen i Folketinget tirsdag, hvor der ikke umiddelbart tegnede sig et klart flertal for forslaget.

Fradraget, der kan sammenlignes med det hjemlige kørselsfradrag, bliver brugt af danskere, der arbejder rundt i verden og for eksempel foretager reparationer og montage.

Det er på 140 kr. pr døgn uden for Europas grænser og 55 kr. inden for Europas grænser, men skatteministeren mener, fradraget er i strid med EU-lovgivning.

Dansk Folkeparti siger nej

Politisk-økonomisk ordfører i Dansk Folkeparti Pia Adelsteen pointerer, at Dansk Folkeparti er meget imod fjernelsen af eksportmedarbejderes fradrag.

- Det rammer lønmodtagerne, som mister penge, som de kun kan hente ét sted - hos arbejdsgiverne ved højere lønninger, for ellers vil de måske ikke rejse ud. Det rammer konkurrenceevnen især hos virksomheder, der primært har eksportmedarbejdere ansat. Og uanset EU-reglerne vil vi have lov til at sige nej. Byrden flyttes fra fradraget til arbejdsgiveren, og det er jo en ekstraskat i en tid med skattestop, siger hun.

Dansk Byggeri afviser

I Dansk Byggeri mener man ikke, fradraget er brud på EU-reglerne.

- Det er en dårlig ide at fjerne fradraget, siger Henriette Thuen, chef for international afdeling i Dansk Byggeri.

- Det vil modarbejde intentionerne om at have en høj mobilitet på arbejdsmarkedet og gøre det endnu sværere at få danskere til at arbejde i udlandet. Kommer regeringen igennem med forslaget, får den 35 millioner kr. mere i statskassen, og det er ingenting i forhold til konsekvenserne, siger Henriette Thuen.

DI skeptisk

I Dansk Industri vil man som udgangspunkt også beholde fradraget.

- Men vi mener, fradraget er i strid med statsstøttereglerne under EU, der sikrer fri konkurrence, og derfor er vi alligevel imod at beholde det. Men vi mener samtidig, at det skal bevares i det omfang, det er muligt i forhold til EU, siger konsulent Vicki From Jørgensen.

Et helt tosset forslag

Formand i Foreningen Rejsearbejdere Hans Erik Meyer, hvis medlemmer det rammer, er stærkt kritisk.

- Det er et helt tosset forslag. Loven er fra 1986 og havde der været noget galt, havde EU været efter Danmark for længe siden. Det er ikke EU, men skatteministeriets embedsmænd, der mener, det er EU-stridigt. Fjerner man fradraget, vil det forringe forholdene for lønmodtagere og virksomheder, siger Hans Erik Meyer.

Forslaget er nu sendt videre til behandling i udvalg, og det fremgik af førstebehandlingen, at Socialdemokraterne er imod forslaget. Radikale støtter, men vil være meget opmærksomme på de henvendelser, der kommer til udvalget. Det samme vil de Konservative, der er parate til at medvirke til korrektioner, hvis der er behov for det.