Alarmerende dårlig sikkerhed på færgerne

Søfartsstyrelsen bliver efter afsløringen af druk blandt ansatte på DFDS-færger nu mødt med krav om øget bemanding på færger og andre skibe.

TV2's og Ekstrabladets afsløringer af druk på DFDS-færger afdækker behov for ændrede sikkerhedsregler til søs.

Det mener 3F's Transportgruppe og 3F Sømændene, der nu går til Søfartsstyrelsen med krav om nye bemandingsregler og revurdering af reglerne for sammensætning af besætning på skibe.

- Rederierne har alt for længe haft lov til at sejle med et absolut minimum af bemanding og med kahytsjomfruer og kokke som en del af sikkerhedsberedskabet. Som reglerne er i dag er alle besætningsmedlemmer ombord en del af sikkerhedsberedskabet - også de besætningsmedlemmer, der har fri. Det er helt urimeligt og uforsvarligt, siger Henrik Berlau, der er forhandlingssekretær i 3F's Transportgruppe.

Han vil ikke forsvare druk blandt søfarende i strid med rederiernes regler. Men påpeger samtidig at rederierne har lavet ensidige og stramme regler og ikke lytter til personalet.

- Det er hykleri, når DFDS afviser problemet og nu truer med at fyre besætningsmedlemmer, der afsløres i druk. Søfartsstyrelsen må tage fat om kernen i problemet. Nemlig manglen på besætningsmedlemmer ombord. Det burde være en selvfølgelighed, at der er påmønstret et tilstrækkeligt antal søfolk til at de, der er på vagt kan varetage sikkerheden ombord alene, siger Henrik Berlau.

Professionel bemanding

3F stiller desuden krav om, at det er uddannede søfolk, der står for sikkerheden ombord. Som situationen er i dag fastsætter Søfartsstyrelsen kravene til besætningens størrelse ud fra at caterings- og restaurationspersonalet indgår i båd- og brandrullerne.

- Det betyder, at der mangler mandskab med grundlæggende uddannelse og forståelse for sikkerhedsforholdene ombord. Det er meget lidt betryggende og bør laves om omgående ved en ændring af kravene til hvordan besætningen skal sættes sammen. Det er uforståeligt at Søfartsstyrelsen accepterer en udvikling, hvor det modsatte er sket, siger Henrik Berlau.

Han henviser til, at antallet af søfolk ombord på færger er halveret i takt med at antallet af passagerer er fordoblet i de seneste årtier.

Advarede i tide

Allerede det seneste nummer af 3F Sømændenes fagblad "Ny Tid", der udkom tidligere på året, advarede under overskriften Danske færgerederier konkurrerer på sikkerheden om, at sikkerheden i danske færger er blevet betydeligt forringet i de senere år.

Et af Ny Tids eksempler er Bornholmstrafikkens færger, hvor der kun er fire skibsassistenter til at varetage 700 passagers ve og vel.

- Deres arbejdsdag er nøje skematisk planlagt, så de 100 procent udfører arbejde i det højst tilladelige antal timer, som er bestemt i EU-lovgivningen under hviletidsbestemmelserne for søfarende. Samtidig skal de sove ombord og indgå i beredskabet, hvis uheldet er ude, skriver Ny Tid.

Bladet beskriver også hvordan restaurationspersonale og rengøringsfolk flere steder indgår i beredskabet med et eller to dages kursus som erfaring.