Politikere: Minister skal bremse discountløn
Flere politikere kræver, at transportministeren ændrer loven og sætter en stopper for discountlønninger til GLS-chauffører.
GLS-chauffører bringer dine pakker ud til en betaling ned til 60 kroner i timen. Overlæs og lange arbejdsdage er en del af chaufførernes hverdag, fortæller en række tidligere og nuværende chauffører til Fagbladet 3F. (Foto: Søren Zeuth) Arbejdsforholdene for GLS-chauffører, der arbejder op til 16 timer i døgnet til en betaling på ned til 60 kroner, er ikke i orden. Det mener flere politikere.
- Det er grotesk, at vi i et samfund skal leve med den slags forhold. Det er ikke rimeligt, at GLS kan dumpe lønningerne. Både løn- og arbejdsvilkår er uværdige, siger Bjarne Laustsen, socialdemokratisk medlem af Folketinget. Han har tidligere stillet spørgsmål til beskæftigelsesministeren om løn- og arbejdsvilkår i GLS.
- Vi er nødt til at lave regler, der beskytter de svageste i samfundet og beskytter konkurrenceevnen, så de ordentlige firmaer ikke går ned på de forhold, der er i GLS, siger Bjarne Laustsen, der vil tage sagen op med beskæftigelsesminister Mette Frederiksen (S) og transportminister Henrik Dam Kristensen (S) inden for 14 dage.
Ø: Redskab til at bekæmpe social dumping
Henning Hyllested, trafikordfører for Enhedslisten, er enig.
- Jeg mener, at det er fornuftigt at ændre godskørselsloven. Det ville blandt andet betyde, at chaufførerne skulle have en tilladelse og dermed skulle følge overenskomsten. Det ville være et redskab til at bekæmpe social dumping i transportbranchen, siger Henning Hyllested.
Dansk Folkepartis trafikordfører Kim Christiansen mener, at godskørselsloven skal ændres, sådan at det bliver sværere at starte et enkeltmandsfirma som vognmand.
Hvis varebiler under 3,5 ton skal have en vognmandstilladelse, skal chaufføren stille en garanti på 150.000 kroner for at få en tilladelse.
- Kapitalkravet ville betyde, at cirkusset i GLS og andre virksomheder ikke kan fortsætte, siger Kim Christiansen.
3F kræver loven ændret
Formanden for 3F's Transportgruppe har tidligere krævet, at transportministeren greb ind og ændrede godskørselsloven.
- Jeg håber, at Henrik Dam Kristensen vil ændre på loven, så de mindre varevogne, som eksempelvis GLS bruger, bliver omfattet af godskørselsloven. Det vil betyde, at store firmaer som GLS ikke kan bruge falske selvstændige, og at chaufførerne bliver sikret ordentlig løn og de samme pauser og hvil som lastbilchauffører, siger Jan Villadsen, formand for 3F's Transportgruppe.