Højst en times transport til jobjagt

Transport: En times transport til job hver vej er det højeste, man kan kræve af arbejdsløse, mener 90 procent af 3F'ere.

En time. Det er det maksimale, som man ifølge 90 procent af 3F'ere kan kræve i daglig transporttid. (Foto: Colourbox)En time. Det er det maksimale, som man ifølge 90 procent af 3F'ere kan kræve i daglig transporttid. (Foto: Colourbox)

En time fra man forlader sin bopæl, til man er på arbejde.

Længere tid kan man ikke kræve, at ledige skal bruge i deres jagt på et nyt job.

Det giver 88,1 procent af 3F's medlemmer udtryk for i en undersøgelse, som Analyse Danmark har foretaget for Fagbladet 3F.

49 procent mener endda, at man maksimalt kan forlange, at det tager en halv time at komme på arbejde.

1048 medlemmer af 3F har deltaget i undersøgelsen.

Medlemmerne vil heller ikke selv bruge for mange af døgnets timer på transport. 46 procent siger, at arbejdspladsen højst skal ligge en halv time væk. Og yderligere 40 procent mener, at deres smertegrænse for transport er en time i hver retning.

K: Rejs længere

Den konservative arbejdsmarkedsordfører Mai Henriksen mener ikke, at der er nok villighed til at rejse efter et job.

- Den gruppe, der siger, at de kun vil rejse en halv time hver vej, vil opleve, at det ikke er nok. Når man er i den arbejdsdygtige alder, skal man omstille sig til omverdenen. I dag er der mange, der pendler langt for at få et job, siger hun.

Som reglerne er i dag, skal ledige være klar til at bruge tre timer om dagen på transport for at stå til rådighed. Og det ønsker Mai Henriksen ikke at ændre.

Tre timer kan være nødvendigt

Samme melding kommer kommer fra Socialdemokraternes arbejdsmarkedsordfører Leif Lahn Jensen.

Han mener også, at ledige skal være klar til bruge op til tre timers transport om dagen for at få et job.

- Jeg synes godt, man kan sige til ledige, at de skal flytte sig efter et arbejde, siger Leif Lahn Jensen.

Han er dog ikke overrasket over, at så mange i undersøgelsen giver udtryk for, at de ikke vi bruge så meget tid på transport.

- Jeg kan godt forstå, at folk tænker sådan. Jeg ved godt, det kan være hårdt for et menneske, der har været vant til at at bo lige ved siden af en arbejdsplads, at man skal bevæge sig så langt. Men jeg må også sige, at det er fremtiden. Hvis man ikke vil det, så bliver det sværere at få et arbejde, siger Leif Lahn Jensen.