Jobcenter sylter hjælp til ordblinde
Ti ordblinde, der er ansat på vindmøllefabrikken Vestas, har nu ventet i to en halv måned på hjælpemidler fra Jobcenter Ringkøbing-Skjern.
Jobcentret i Ringkøbing har indtil nu brugt to en halv måned på ansøgninger fra ordblinde ansat på vindmøllefabrikken Vestas. (Tegning: Bob Katzenelson.) Ti ordblinde Vestas-ansatte er kommet i klemme hos Jobcenter Ringkøbing-Skjern. De venter fortsat på at få et hjælpemiddel, der kan hjælpe dem med at læse tekster. Det er Jobcenter Ringkøbing-Skjern, der har overtaget opgaven med at bevilge hjælpemidler til handicappede i arbejde. Behandlingen af deres ansøgninger har nu varet i to en halv måned.
Urimelig sagsbehandlingstid
Det er 3F Ringkøbing-Holmsland, der på vegne af medlemmerne har indsendt ansøgningen om bevilling af hjælpemidler.
De første ansøgninger blev afvist af jobcentret, som ikke fandt, at der var tilstrækkelig dokumentation for, at ansøgerne var ordblinde.
3F Ringkøbing-Holmsland forlangte, at Jobcenter Ringkøbing-Skjern på ny vurderede medlemmernes ansøgning i begyndelsen af maj. Det er den ansøgning, som 3F-afdelingen og de ansatte fortsat afventer svar på.
- Det er urimeligt, at sagsbehandlingen trækker ud. Især over for vores medlemmer, som fortsat venter på at få hjælpemidler, som de er berettigede til, siger Linda Agerbo Nielsen fra 3F Ringkøbing-Holmsland.
Uenighed om typen af hjælpemiddel
Centerchef i Jobcenter Ringkøbing-Skjern Niels Jørgen Madsen erkender, at sagen om de ordblinde Vestas-ansatte har taget længere tid end normalt.
- Sagerne har krævet længere sagsbehandlingstid, da ansøgningerne handler om et bestemt produkt, vurderer Niels Jørgen Madsen. Han henviser til, at der er blevet ansøgt om en Motto, som er en mobil enhed på størrelse med en mobiltelefon, der fotograferer og oplæser teksten for den ordblinde.
- Når der dumper en stak ansøgninger ind på et specifikt produkt, vil vi godt sikre os, at det er det bedste produkt, og at der ikke er en producent, der har udfyldt ansøgningerne, siger Niels Jørgen Madsen.
Sagen er nu sendt videre til Center for Kommunikation i Herning, der rådgiver om bevilling af synshjælpemidler. Det er nu op til dem at vurdere, hvilken form for hjælpemiddel de ordblinde på Vestas skal have stillet til rådighed.
Holder folk hen
Hos 3F Ringkøbing-Holmsland oplyser man, at afdelingen selv har fundet frem til, at den mobile Motto model er den mest optimale løsning for de Vestas-ansatte, der arbejder med produktion af vindmøllevinger.
- Ingen i Jobcenter Ringkøbing-Skjern vil tage et ansvar, og derfor sagen er trukket i langdrag. Det er for nemt bare at holde folk hen, siger Linda Agerbo Nielsen fra 3F Ringkøbing-Holmsland.