Forbedret sikkerhed for søfolk
Efter somaliske piraters kapring af fragtskibet "Danica White" forbedrer de danske skibsredere sikkerheden på deres skibe.
Det har de forpligtet sig til over for fagforbundet Søfartens Ledere i en ny overenskomst, siger faglig sekretær Per Gravgaard Hansen fra Søfartens Ledere.
- Det er meget svært at gennemskue, hvad hvert enkelt rederi præcist gør for at undgå kapringer. Nu får vi bedre mulighed for at tjekke, om sikkerheden på de skibe er i orden, siger han til gratisavisen 24 Timer.
Hvis besætningens fagforening ikke er tilfreds med sikkerheden på skibene, skal de have lov til at afmønstre skibet uden efterfølgende problemer med deres arbejdsgiver. - Vores medlemmer er ikke interesseret i at skulle gå i skudsikker vest eller at skulle forsvare sig med geværer. Men risikoen for pirater er overhængende, og der er flere muligheder såsom avancerede alarmsystemer og spændingsgitter på rælingen, som vi kan informere rederierne om, forklarer Per Gravgaard Hansen. Ifølge Danmarks Rederiforening bliver danske skibe fire til fem gange årligt udsat for piratoverfald, men "Danica White" er det første danske skib, som er blevet kapret.
- Den nye aftale er helt klart med til at forbedre sømændenes sikkerhed, fordi rederierne nu skal redegøre for sikkerheden i de risikable farvande over for fagforeningerne. Vi synes helt sikkert, at det er et positivt initiativ, siger underdirektør i Danmarks Rederiforening, Jan Fritz Hansen.