Flere får job via Facebook
Når virksomheder skal finde nye medarbejdere, bruger de i stigende grad sociale medier, og trenden vil tage til i fremtiden.
Sociale medier som Facebook giver en række fordele, når nye medarbejdere skal findes. (Foto: Colourbox) Sociale medier som Facebook, Twitter og LinkedIn vinder frem og skubber traditionelle jobopslag af banen, når nye medarbejdere skal ansættes.
Ifølge en undersøgelse lavet af foreningen Personalechefer I Danmark bruger fire procent af deres medlemmer udelukkende sociale medier, når de rekrutterer ny arbejdskraft.
58 procent af de 1.100 medlemmer, som primært er HR-chefer i større danske virksomheder, svarer, at de i nogen grad bruger sociale medier, når kommende kollegaer skal findes.
Ifølge en ekspert i sociale medier er det blot en forsmag på, hvor stor brugen af de sociale medier som rekrutteringsværktøj bliver i fremtiden.
- Det må og skal gå den vej, fordi det er en win-win-situation. For jobudbyderen er det let og billigt at få præsenteret et job for de rette mennesker i en vældig fart. Samtidig kan jobsøgerne hurtigt finde de rette opslag og komme i dialog med arbejdsgiveren, siger Thomas Bigum, der har specialiseret sig i brugen af sociale medier.
HR-cheferne er enige. 81 procent mener, at sociale medier kommer til at spille en større rolle i deres rekruttering over de næste par år.
Arbejdernes Landsbank er en af de virksomheder, som har gode erfaringer med rekruttering gennem de virtuelle netværk. Her kan banken komme i kontakt med blandt andet kommende elever på en anderledes måde.
- Vi har blandt andet lavet et virtuelt bordfodboldspil, hvor elever på landets handelsskoler kan konkurrere mod hinanden. Eleverne får et godt indtryk af banken og sender det videre til deres venner. På den måde får vi brandet vores elevpladser, siger marketingschef i Arbejdernes Landsbank Lisbeth Benattia, som mener, at banken kan nå meget længere ad den vej.
Selvom de sociale medier har mange positive gevinster, bør man dog også være opmærksom på faldgrupper.
- Facebook er eksempelvis også et sted, hvor man omtaler fester med mere. Derfor er det vigtigt, at man overvejer, hvordan man bruger det, og om ens kommende arbejdsgiver vil være interesseret i at læse om eskapader med mere, siger Mette Nørlem, chef i Personalechefer I Danmark.
Det er primært mellemledere og funktionærer, som bliver rekrutteret via de sociale medier, viser undersøgelsen.