Bananen som det gode eksempel
Coop's indkøbspolitik med blandt andet et etisk kodeks om lønmodtagerrettigheder må meget gerne brede sig, ønsker latinamerikanske fagforeningsledere, efter besøg i Danmark
Fagforeningsformand Ricard Sellán (th) fra Ecuador var imponeret over forholdene i ferskvareterminalen i Brøndby. Her ses han foran banankasserne sammen med afdelingsleder i Coop, Bjarne Jensen. Foto: Harry Nielsen. En lille latinamerikansk delegation af fagforeningsfolk faldt nærmest i staver ved de opstablede kasser af bananer, da den forleden var på rundvisning på Coops ferskvareterminal i Brøndby.
Der var ganske vist ingen bananer fra de tre lande, som delegationen repræsenterede; Ecuador, Honduras og El Salvador; idet Coop primært får bananer fra Costa Rica og Panama - men bananen er nærmest en slags symbol på, at forbrugere og indkøbere langt fra produktionen kan øve en positiv indflydelse på ikke bare påvirkning af miljøet, men også i forhold til sikring af arbejdernes basale rettigheder.
Ricard Sellán, formand for bananarbejdernes fagforening i Ecuador FENACLE, var efter tre timers besøg hos Coop ikke i tvivl om, at Coop med sine retningslinjer i forbindelse med indkøb af bananer er med til at gøre en forskel for bananarbejderne de steder, hvorfra der købes.
- Indkøbspolitik og krav fra de store europæiske og amerikanske supermarkeder kan og bør være et stort bidrag til at skabe ordnede forhold i plantagerne, sagde han.
Ecuador er på vej
Produktionsforholdene i Ecuador er endnu ikke til, at Ricard Sellán kan eller vil anbefale en producent, som fagforeningen kan stå inde for.
Der er lavet en aftale mellem 3F, Coop og FENACLE om de vilkår, der som minimum skal være opfyldt, før der overhovedet kan blive tale om, at Coop laver kontrakt med en producent. Aftalen indebærer, at FENACLE skal have adgang til virksomheden og til medarbejderne.
Er tiden endnu ikke moden til indkøb fra Ecuador, så er der enighed om, at Coop og bananarbejderfagforeningen holder tæt kontakt.
- Og vi håber naturligvis, at vi får en aftale med en producent, som vi kan stå inde for, så også de danske forbrugere kan få bananer fra Ecuador produceret på etisk forsvarlig måde, siger Ricard Sallán.
Nordisk værdikompas
Coop's ansvarlige for indkøb af frugt og grønt Svend Aage Kristensen gav de latinamerikanske fagforeningsfolk en præsentation af Coop og ikke mindst den store nordiske detailvarevirksomheds leverandør- og indkøbspolitik som er baseret på et særligt "nordisk værdikompas", som det kaldes, med hensyn til miljø, sundhed, sikkerhed og etik, herunder retten til at frit at organisere sig og forhandle kollektivt.
Der er særlige regler for frugt og grønt, hvor leverandørerne bliver bedt om at dokumentere, hvordan de håndterer blandt andet miljøpåvirkning. Coop prøver derfor at komme så tæt på producenten, som overhovedet muligt - blandt andet for også selv at kunne kontrollere, at reglerne overholdes. Men det er umuligt at nå ud til alle producenter, og derfor forlader man sig ofte på en tredje parts kontrol.
- Men det er ikke gratis at have en sådan politik. Vi er lette at ramme, hvis leverandører ikke overholder vores regler, sagde Svend Aage Kristensen.
Han slog imidlertid fast, at det får umiddelbare konsekvenser for en leverandør, hvis der konstateres brud på regelsættet.
- Måtte Coops code of conduct brede sig, ønskede Ricard Sellán.
- Det viser, at det godt kan lade sig gøre at konkurrere og lave forretning, selvom man stiller høje krav til både kvalitet, sikkerhed, sundhed og arbejdernes rettigheder.
Ud over Ricard Sellán fra bananarbejdernes i Ecuador bestod den lille delegation af Noé Nerio fra sukkerarbejderfagforeningen i El Salvador og Fabia Gutirrez, der er formand for tekstilarbejderne i eksportproduktionszonerne i Honduras.