Sociale medier ind i lønforhandlinger
Facebook, blogs og web-TV. Fagforeningerne rykker online, når overenskomstforhandlingerne på det private arbejdsmarked går i gang.
Slagteriarbejdere, Hk-ansatte og andre lønmodtagere vil blive orienteret om de kommende overenskomstforhandlinger via sociale medier. (Foto: Colourbox) Fagforeningerne rykker online under de kommende overenskomstforhandlinger på det private arbejdsmarked.
Det sker for bedre at nå ud til medlemmerne, skriver Berlingske.
Via Facebook, web-tv og blogs vil flere LO-forbund forsøge at engagere lønmodtagerne, viser en rundringning, som avisen har foretaget til NNF, HK Privat, 3F og Teknisk Landsforbund.
Én af dem, der bruger sociale medier, er formand for 3F's transportgruppe, Jan Villadsen. Han bloggede livligt under sidste års forhandlinger.
"Jeg fik stor respons fra vores medlemmer, som fulgte med på bloggen sidste gang. Det er ganske enkelt en måde at inddrage dem og fortælle helt konkret, hvad der foregår og hvordan processen forløber undervejs," siger Jan Villadsen til Berlingske.
Også fødevareforbundet NNF har oprettet en Facebook-side og vil bruge den i forbindelse med forhandlingerne, som starter efter nytår.
HK Privat har ligeledes gode erfaringer med sociale medier. Blandt andet havde forbundet under de seneste forhandlinger en Facebook-side om 50 procent reglen.
"Så vi vil helt bestemt udbygge den digitale kommunikation denne gang," siger kommunikationschef Aage Lundgaard til Berlingske.