Tilfredshed - trods få løntjek
Få rengøringsansatte benyttede lørdagen til at få tjekket lønsedlen hos den lokale 3F-afdeling. Men der er alligevel en tydelig effekt, og Esbjerg melder om henvendelser fra arbejdsgiverne.
Rengøringsansatte kan altid henvende sig i deres 3F-afdeling for at få tjekket deres lønseddel. Som et led i 3F's kampagne, der skal komme lønsnyd i rengøringsbranchen til livs, har en række 3F-afdelinger over hele landet inviteret rengøringsansatte til at få tjekket deres lønseddel på en lørdag.
Men fremmødet har ikke været overvældende. Nogle steder var der kun enkelte, der kiggede forbi den lokale 3F-afdeling, mens andre lokalafdelinger måtte kigge langt efter medlemmerne.
Det dårlige vejr og frygten for at miste sit arbejde, hvis man går til fagforeningen, er ifølge de lokalafdelinger Nyhedsbrevet 3F har talt med en del af forklaringen på det lave fremmøde.
Kampagne har effekt
Men der tegner sig alligevel et billede af, at rengøringsansatte efterfølgende har taget kontakt til deres lokale 3F-afdeling for at få tjekket om lønudbetalingen stemmer overens med det, de har krav på.
Så 3F's kampagne og annonceringen af de lokale løntjek har ifølge lokalafdelingerne i høj grad givet pote.
- Selvom der ikke var et stort fremmøde den lørdag, vi holdt åbent, er pengene til kampagnen givet godt ud, da der sættes fokus på området, mener Maibritt Jacobsen, næstformand i 3F Nordøstsjælland.
Problem med overarbejdsbetaling
Et hyppigt problem, som de faglige medarbejdere i 3F-lokalafdelingerne støder på, når lønsedlerne granskes, er manglende overarbejdsbetaling.
I 3F Esbjerg kører man i øjeblikket en sag, hvor et medlem over en fem års periode er blevet snydt for 70.000 kroner i manglende overtidsbetaling.
Men der er også problemer med manglende pensionsbetaling og timer, der ikke er udbetalt i forhold til ansættelseskontrakten.
Sagerne trækker ud
Mange steder har man endnu ikke nået at komme igennem bunken af lønsedler, der skal tjekkes.
Joan Josefsen, brancheformand for privat service i 3F Skagerak, fortæller, at det ofte er et problem, at de ansatte ikke har ført regnskab over de timer, de har arbejdet. Derfor må afdelingerne tage kontakt til arbejdsgiveren for at få dokumentation for de ansattes arbejdstimer, men det er langtfra alle rengøringsselskaber, der er villige til at samarbejde, så sagerne trækker ud.
Vigtigst at skabe kontakten
I nogle afdelinger har man ikke opgivet ideen med at holde lørdagsåbent, mens man i andre lokalafdelinger vil forsøge sig med en anden strategi. For eksempel ved at tage ud på arbejdspladserne og via tillidsrepræsentanten skabe kontakten til de ansatte.
I 3F Esbjerg har man ligeledes oplevet, at arbejdsgivere er begyndt at henvende sig til afdelingen for at høre om gældende regler for løn.
- Det er positivt, at arbejdsgiverne også er begyndt at henvende sig. De skal være velkomne, fortæller Susanne Brinck-Jensen, næstformand i 3F Esbjerg.