Forskellig kontrol af slørede ansigter

Landets trafikselskaber har ikke ens regler for kontrol af passagerer med sløret ansigt. 3F vil have ens regler og kontrol væk fra chaufføren.

Der er stor forskel på hvordan landets trafikselskaber ser på tilslørede ansigter og brug af personlige månedskort. (Arkivfoto)Der er stor forskel på hvordan landets trafikselskaber ser på tilslørede ansigter og brug af personlige månedskort. (Arkivfoto)

Vis dit ansigt. Eller drop månedskort med billede og køb en billet.

Sådan lyder ordren fra trafikselskabet Fynbus. Den gælder rejsende med ansigt dækket af slør, burka eller niqab. Og de skal hindre, at chauffører må afvise passagerer, der ikke kan kendes på månedskortet.

Den slags sager har fyldt i pressen. Men reglerne styres forskelligt. Det viser en rundringning til landets trafikselskaber.


Forskel på regler

Sjællandske Movia tillader dækning af dele af ansigtet. Hvis blot passageren kan kendes på billedet på sit periodekort.

- Der er ikke en fast regel. Det kan for eksempel være nok, hvis passageren har et meget karakteristisk øjenparti, siger pressemedarbejder i Movia Søren C. Boss.

I Midtjylland skal rejsende med månedskort vise ansigt i bussen. Det oplyser leder af afdeling for kontrol og drift hos Midttrafik John Kristensen.

Nordjylland afventer fælles regler for hele landet. Indtil da kommer alle med bussen, fortæller kundechef i Nordjyllands Trafikselskab Nicolai B. Sørensen.


Kontrol ikke for chauffører

Ifølge 3F kunne debatten være undgået. Det kræver blot ens politik hos trafikselskaberne. Samt tydelige regler for passagerer og klar instruktion af chaufførerne.

Men 3F mener hverken det bør være chaufførens opgave at sælge billetter eller se på ansigter.

- Det udløser mange episoder med vold og skænderier. Og chaufførens vigtigste opgave er at køre bus sikkert. Derfor foreslår vi forhold som i S-tog eller bybusserne i Århus. Her sørger kontrollører for at tjekke billetter og kort, siger Jan Aage Hansen. Han er forhandlingssekretær i 3F's Transportgruppe.