Undgå at blive snydt når du handler

Kender du købeloven godt nok til at kunne gennemskue, om en forhandler render om hjørner med dig? Hvis ikke, så læs med, så du kan stå bedre, næste gang du skal ud at handle.

Lær købeloven at kende, inden du handler. Det er nemlig ikke altid sælger eller forhandler har styr på reglerne. (Foto: Colourbox)Lær købeloven at kende, inden du handler. Det er nemlig ikke altid sælger eller forhandler har styr på reglerne. (Foto: Colourbox)

Det er langt fra altid, forhandleren håndterer reklamationer med mere korrekt i forhold til købeloven. Det kan Forbrugerrådets rådgivning tale med om, for de hører dagligt på forbrugere, som er blevet snydt af forhandlere på grund af forhandlere og misfortolkninger af købeloven.

- Et typisk eksempel er, når forbrugerne køber en brugt bil. Her sælger forhandleren ofte bilen "som beset" uden reklamationsret eller med måske 6 måneders reklamationsret, forklarer Jakob Steenstrup, der er juridisk konsulent i Forbrugerrådet.

- Men ifølge købeloven har man to års reklamationsret, og det gælder altså også, selv om bilen er brugt, fastslår Jakob Steenstrup.

Et spørgsmål om tid

Mange forbrugere får at vide, at for eksempel en mobiltelefon skal have været sendt ind tre gange til reparation, før forhandleren kan give en ny. Men det er også ganske misforstået, siger Jakob Steenstrup.

- Købeloven taler ikke om antal forsøg på reparationer. Det, der er afgørende er, at der kommer en løsning på problemet inden for en rimelig tid. Et enkelt reparationsforsøg kan sagtens overgå begrebet rimelig tid. Det kommer helt an på forløbet, forklarer Jakob Steenstrup.

En anden væsentlig ting at skrive sig bag øret er, at der er reklamationsret på alt tilbehør som batterier, strømforsyninger osv.

- Alt andet er noget decideret sludder.

Hold på din ret

Står du over for en forhandler, som ikke er enig med dig i, at du skal have byttet en vare, der ikke virker, som den burde, så råder Jakob Steenstrup, at du holder på din ret og argumenterer det bedste, du har lært.

- Mange forhandlere kender simpelthen ikke nok til købeloven, så der må man forklare, hvordan tingene hænger sammen, siger Jakob Steenstrup og fortsætter:

- Skal man købe en større ting som for eksempel en brugt bil, så spørg ind til dine rettigheder på forhånd, og lad være med at indgå en aftale med en forhandler, hvor der ikke er enighed. Derudover er det en god idé at få eventuelle aftaler om bedre rettigheder, som for eksempel udvidet garanti, fortrydelsesret eller lignende på skrift.