Sådan bygger man 18 kilometer tunnel under Femern Bælt
Video:
Forbindelsen over Femern Bælt er et af de største byggerier i Danmark. Se, hvordan de bygger den enorme tunnel.
Der bliver job til op mod 1.500 betonarbejdere (struktører) og andre 3F'ere i årene fra 2014 til 2020, når tunnellen skal bygges. Men endnu er der ikke fundet hovedentreprenører til de store opgaver. (Foto: Femern.dk) Verdens længste sænkebro. Den ny forbindelse over Femern Bælt bliver et af historiens største byggerier i Danmark.
Tunnelen til 40,7 milliarder kroner giver job til tusindvis af 3F'ere og en fast forbindelse med Tyskland fra Østdanmark.
Nu kan du se, hvordan den 18 kilometer lange tunnel bliver til, når den første beton bliver støbt, og arbejdet går i gang i 2014.
Øresundsbroen som forbillede
Forbilledet til byggeriet er Øresundsbroen, der blot er fire kilometer lang. Så det bliver en væsentlig større opgave, når de 79 betonelementer skal sænkes ned på havbunden og forbindes.
Betonelementerne skal bygges på fabrikker i Rødbyhavn. Det er endnu uvist, hvilke entreprenører der får opgaverne med tunnelen. Men allerede nu er kampen skudt i gang for både danske og udenlandske virksomheder.