Telefonrådgivning hjalp Peder til hurtigere operation

Asfaltarbejder Peder Rosted Pedersen fik råd og vejledning gennem telefonrådgivningen hos PensionDanmark og blev hurtigere opereret for sin dårlige hofte.

Peder Rosted Pedersen blev opereret ca. seks uger efter han ringede til PensionDanmarks telefonrådgivning og fik råd og vejledning om behandling for sin dårlige hofte. (Foto: PensionDanmark)Peder Rosted Pedersen blev opereret ca. seks uger efter han ringede til PensionDanmarks telefonrådgivning og fik råd og vejledning om behandling for sin dårlige hofte. (Foto: PensionDanmark)

Den 41-årige asfaltarbejder Peder Rosted Pedersen, der arbejder hos NCC Roads i Trige, har haft problemer med hoften og været sygemeldt hele sommeren.

Via sin egen læge og en speciallæge blev han henvist til undersøgelse på Aarhus Kommunehospital, men ventetiden er lang. Peder kunne først få en tid til forundersøgelse lige inden jul. Og yderligere ville der gå 4-5 måneder, før han eventuelt kunne blive opereret.

God vejledning fra sygeplejerske

En kollega fortalte ham om muligheden for at få vejledning til sundhedsvæsenet via PensionDanmark Sundhedsordning, fordi Peder havde undret sig over den lange ventetid. Derfor ringede han til telefonrådgivningen og talte med en sygeplejerske.

- Hun fortalte mig, at jeg skulle ringe rundt til de tre andre steder landet, hvor jeg kunne få min dårlige hofte undersøgt og opereret. Det gjorde jeg så og fandt ud af, at der ikke var ventetid i København, siger Peder Rosted Pedersen.

Inden sin operation gjorde sygeplejersken desuden Peder opmærksom på, at han skulle huske at få en genoptræningsplan med sig fra operationen i København, så han selv kunne følge med i forløbet.

Glad for hurtigere operation

Peder blev opereret ca. seks uger efter hans første opkald til telefonrådgivningen. Han er meget glad for den hjælp, som han har fået via telefonrådgivningen.

- Det har gjort, at jeg er blevet hurtigere undersøgt og opereret end ellers og dermed har sparet flere måneders ventetid, forklarer Peder Rolsted Pedersen.

- Og så var sygeplejersken i telefonrådgivningen meget serviceminded og hjalp mig stille og roligt med at finde rundt i systemet, siger Peder Rosted Pedersen.