Skib sejlede fra druknende sømand
Søfartsstyrelsen udtaler stærk kritik i sag om forsvunden polsk matros. Han forsvandt fra dansk skib, og kaptajnen sejlede videre i stedet for at lede.
Det er langt fra første gang, vi ser dokumentation for, at udenlandske søfolk omkommer under omstændigheder, man næppe ville byde danske søfolk. Vi vil nu sammen med afdødes familie overveje, om sagen skal forfølges, siger forhandlingssekretær Henrik Berlau.
En 44-årig polsk matros forsvandt i 2007 fra det danske DFDS-skib Tor Anglia. Det skete, mens skibet var på vej fra Spanien mod Tenerife. Og omstændighederne udløser nu stærk kritik af kaptajn og rederi.
En rapport fra Søfartsstyrelsens opklaringsenhed kritiserer blandt andet kaptajnen for at sejle videre.
"Almindeligt sømandskab tilsiger, at man vender skibet og påbegynder en eftersøgning, så snart man bliver klar over, at en person ikke længere er ombord", lyder det.
Mystik om forsvinding
Matrosen havde vagt til midnat 25. november. Hans forsvinden bliver opdaget næste morgen klokken 8:00, da han ikke møder på sin næste vagt.
Beslutningen om at sejle videre blev truffet, da en eftersøgning ombord ikke gav resultat. Og det sker i samråd mellem kaptajn og rederi. Blandt andet fordi kaptajnen formoder, at sømanden for længst er død i vandet.
Også det møder kritik fra opklaringsenheden. Den slår fast, at det ikke står klart hvordan, hvornår eller hvorfor, matrosen forsvandt fra skibet.
Tegn på racisme
I rapporten om ulykken står også udsagn fra to andre polske søfolk ombord. De kritiserer også kaptajnen for ikke at vende om og lede efter deres kollega. Og så forklarer de, at polske søfolk ombord blev behandlet med foragt af de danske officerer.
Sagen om den forsvundne sømand vækker vrede i 3F's Transportgruppe.
- Sagen er tragisk. Det er langt fra første gang, vi ser dokumentation for, at udenlandske søfolk omkommer under omstændigheder, man næppe ville byde danske søfolk. Vi vil nu sammen med afdødes familie overveje, om sagen skal forfølges, siger forhandlingssekretær Henrik Berlau.
Kaptajnen på Tor Anglia har desuden forklaret, at han sejler videre i enighed med den spanske redningstjeneste MRCC. Det nægter MRCC.