Skemaer aflæsser skader

Nyt hjælpemiddel til chauffører og deres sikkerhedsrepræsentanter diagnosticerer farer – også ude hos kunderne.

Chauffører, der kører med gods, lever et farligt arbejdsliv. De har for eksempel markant mange skader på ankler, fødder og tæer, og de rammes tiere end andre af overfladiske skader, forstuvninger og knoglebrud. Men nu kan nye skemaer hjælpe chaufførerne og deres sikkerhedsrepræsentanter med at gøre jobbet sikrere.

Chauffører kommer mere til skade end andre lønmodtagere, og det særligt farlige tidspunkt er, når de skal læsse godset af eller på. Det ene af de nye skemaer synliggør de problemer, som kan løses ved at forbedre arbejdsforholdene hjemme i terminalen eller i lastbilerne. For eksempel ved at sikre at

  • lastbilen er vedligeholdt
  • godset er pakket fornuftigt
  • der er palleløftere i bilerne
  • nødvendige sideramper og overgangsramper er tilgængelige
  • køreplanen er hensigtsmæssig.

Hos kunden

Men chaufførerne kommer også tit galt af sted ude hos kunderne. Det sætter det andet skema fokus på, for eksempel

  • vanskelige tilkørselsforhold
  • for lidt plads at arbejde på ved aflæsning
  • dårlig ryddelighed
  • dårligt underlag (ujævn, niveauspring, huller, glat, mm.)
  • mangelfuld belysning
  • dårlig overgang mellem bagsmæklift og rampe.

Forskere med

De to skemaer er resultatet af et stykke praktisk videnskabeligt arbejde. Her kan resultaterne bruges til at forbedre forholdene lige på stedet. Skemaerne er sat sammen af forskere fra Arbejdsmedicinsk Klinik i Herning og fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø i København. Brug for eksempel skemaerne ved den årlige arbejdspladsvurdering.

Løsning af chaufførernes arbejdsmiljøproblemer rummer ekstra vanskeligheder, fordi det ikke kun handler om det interne hos deres egen arbejdsgiver. Det kan være nødvendigt at kontakte kunder for at få dem til ændre på forholdene.

Skemaerne og en tilhørende vejledning er et af resultaterne af et forskningsprojekt med titlen ”Udvikling af sikkerhedskultur i vognmandsfirmaer med godstransport”. Du kan hente papirerne her