Byens bedste jobformidling

Richard Sandberg gik i 3F's a-kasse for at få dagpenge, men gik hjem med et arbejde.

I maj gik 34-årige Richard Sandberg i sin a-kasse i 3F Kolding, fordi han var blevet ledig.

Men Richard Sandberg fik aldrig nogen dagpenge.

- Mens jeg var der, fik jeg at vide, at der måske var et job til mig. Klokken halv fire kørte jeg derud og snakkede med arbejdsgiveren, og klokken halv elleve samme aften begyndte jeg i jobbet, fortæller Richard Sandberg.

Nu hedder hans nye arbejdsplads Kløvergrossisten. Her møder han om aftenen klokken 22.30 på lageret og pakker mælk og andre varer, som skal køres ud til butikker, skoler, storkøkkener og andre steder i de tidlige morgentimer. Han er glad for sit nye job, gode kolleger og natarbejde passer ham fint.

- Jeg vidste godt, der var mangel på arbejdskraft. Men jeg havde ikke troet, det ville gå så hurtigt at få et andet arbejde, siger han.

- Jeg har intet imod, at fagforeningen formidler job. Tværtimod. Det er den rigtige måde at gøre det på. Derimod har jeg engang før gået ledig i et helt år, og fik kun tilbudt et enkelt job fra AF, siger Richard Sandberg.

Uformel formidling

Direktøren i Kløvergrossisten, Frede Anthonsen, er godt tilfreds med samarbejdet med 3F i Kolding.

- Indenfor det sidste års tid har jeg fået ansat en fire-fem mand ved at henvende mig til 3F. Kontakten er uformel og uhøjtidelig. Og så er det hurtigt og effektivt, siger Frede Anthonsen.

Direktørens erfaring er, at en annonce på AF's jobnet først giver reaktioner efter en uges tid, og endnu længere hvis man annoncerer i avisen.

- Det vigtigste for mig er, at vi får den rette person til jobbet. Fagforeningen ved godt, hvad jeg vil have, selv om vi selvfølgelig kan snakke om det, siger Frede Anthonsen, der samme dag netop har kontaktet 3F Kolding, fordi han mangler en chauffør.

- Vi har et akut hul, som jeg håber, at vi får lukket i løbet af et par dage.

Vi skal kunne mere

3F i Kolding har altid formidlet job. Men tidligere mere spredt end nu, hvor afdelingen bruger det nye 3F Jobformidlingssystem.

- Der er mange flere arbejdsgivere, der kontakter os i dag. Vi har besluttet, at vi vil skaffe folk inden 24 timer. Det lykkes ikke altid, men vi prøver, oplyser afdelingsformand John Bondebjerg og a-kasseleder Kirsten Møller.

- Der er stadig nogle mangler, men det er meget effektivt til at søge medlemmer ud, mener Kirsten Møller.

John Bondebjerg pointerer samtidig, at 3F's a-kasse skal mere og andet end bare at udbetale dagpenge.

Kun et enkelt medlem har ikke taget godt imod afdelingens nye service.

- Vi havde én, der meldte sig ud, fordi vi tilbød hende et arbejde. Hun mente, vi jagtede hende. Men vi skal jo ikke beskytte folk mod arbejde, mener Kirsten Møller.