Kritisk syge snydes ikke mere for penge

Ny ordning sørger for direkte besked til medlemmer af Industriens Pension og PensionDanmark, hvis de har ret til penge.

Alvorligt syge vil nu få direkte besked om, at de har ret til et hurtigt engangsbeløb fra enten Industriens Pension eller PensionDanmark. (Foto: Colourbox)Alvorligt syge vil nu få direkte besked om, at de har ret til et hurtigt engangsbeløb fra enten Industriens Pension eller PensionDanmark. (Foto: Colourbox)

Alvorligt syge vil nu få direkte besked om, at de har ret til et hurtigt engangsbeløb fra enten Industriens Pension eller PensionDanmark.

Sundhedsstyrelsen har netop sendt de første cirka 300 breve til forsikrede i de to selskaber. Brevet opfordrer til, at de straks kontakter deres pensionsselskab.

Tidligere har kun hvert tredje medlem vidst, at de havde ret til et pengebeløb ved alvorlig sygdom. Typisk udbetales 100.000 kroner til folk, der for eksempel har fået kræft.

Kampen for at få en automatisk ordning har været lang.

Tre-trins-model

Erhvervsministeriet, Sundhedsministeriet og brancheorganisationen Forsikring & Pension har været med i arbejdet for at finde en god model.

Rent praktisk træder en ny tre-trins-model i kraft.

Hver måned får Sundhedsstyrelsen besked om de kunder, der er forsikret ved kritisk sygdom. De data samkøres med Landspatientregistret. Her er alle danskeres diagnoser registreret.

Opdages patienter med alvorlig sygdom, får de et brev. Heri opfordres de til at gå til deres pensionsselskab.

Indtil videre er det kun medlemmer af Industriens Pension og PensionDanmark, der får automatisk besked.

Vil følge nøje med

- Der vil givetvis være nogle kritisk syge, som ikke får kontaktet os. De har jo så meget andet at tænke på, siger Joan Alsing, forsikringsdirektør i Industriens Pension.

- Vi vil derfor nøje følge med i, hvor stor en del af de medlemmer, Sundhedsstyrelsen sender et brev til, der kontakter os. Er der brug for at forbedre løsningen, vil vi tage initiativ til det, siger Joan Alsing.

- Det er en ordning, vi længe har kæmpet for at få på plads, siger direktør Torben Möger Pedersen, PensionDanmark.

- Vi føler et ansvar for vores medlemmer, når uheldet er ude. Ved en kritisk sygdom er medlemmet i forvejen i en vanskelig situation, og derfor har vi fundet en løsning, hvor vi husker medlemmet på deres forsikring ved visse kritiske sygdomme. I stedet for at medlemmet skal huske os.