OK12: Nye rettigheder og ekstra tryghed til transporten
Tryghed og nye rettigheder i hele arbejdslivet. Det er slaglinjen i ny overenskomst på transportområdet. Den har DI og 3F's Transportgruppe netop skrevet under.
- Vi har fået længere opsigelsesvarsler, der skal bruges til uddannelse. Der er øget satsning på uddannelse og frihed til seniorer. Det sikrer mere tryghed gennem hele arbejdslivet, siger formand for 3F's Transportgruppe Jan Villadsen.
Ansatte på transportområdet får nye rettigheder og ekstra tryghed. Det er slaglinjen i ny overenskomst, som DI og 3F's Transportgruppe har fået på plads.
Opsigelsesvarslet for fyrede forlænges med 14 dage, der skal bruges til uddannelse. Dermed har man nu ret til fire ugers uddannelse med fuld løn, når man bliver fyret.
Seniorer får ret til 22 ekstra fridage om året. De er selvbetalte, men man kan vælge at få udbetalt pension i de ekstra arbejdsår. Og så har de fleste ansatte udsigt til en individuel plan for, hvordan de får bedre kompetencer, bliver faglærte eller øger deres værdi på anden vis.
Nødvendig tryghed
Tryghed var hovedkravet, og 3F's topforhandler Jan Villadsen slår på, at der er øget tryghed i alle faser af arbejdslivet. For eksempel med opsigelsesvarslerne, der forlænges med 14 dage til uddannelse:
- Vores medlemmer står forrest, hvor krisen rammer, og de mærker politikernes reformer på egen krop. Derfor er vi glade for, at vi nu har fået længere opsigelse for ledige, hvis tiden bruges på uddannelse. De fleste ansatte får nye rettigheder til uddannelse, og der er frihed for seniorer. Det sikrer mere tryghed gennem hele arbejdslivet, siger Jan Villadsen.
Han peger på, at de 22 dages ekstra frihed til seniorer er en ret for alle. I den anden ende får unge mellem 18 og 20 år nu pension. Det giver typisk 38.000 kroner plus renter i resten af arbejdslivet.
Lønstigning i balance
Lønnen er præget af krisen. Ansatte på området får mindst 550 kroner mere om måneden i løbet af 2012 og 2013.
- Det er ikke noget gyldent resultat, når man ser på lønnen. Men det har været svære forhandlinger, og vi står midt i en alvorlig krise. Man bør se udviklingen i et perspektiv, der er længere end to år. Fra 2007 til 2010 fik vores medlemmer store lønstigninger, der øgede købekraften markant, siger Jan Villadsen.
Der er ekstra gevinst til landets chauffører. De slipper for en regning på 5.000 kroner hvert femte år. De har måttet betale for lovpligtig efteruddannelse. Nu skal arbejdsgiverne betale.