Arbejdsgiver vil plukke buschauffører for millioner

Tide Bus fra Norge vil sætte 200 buschauffører på Fyn ned i løn. Det udløste strejke i protest over besparelsen, der giver cirka 2 millioner til selskabet. Den norske gigant fik overskud på 156 millioner i 2010.

Mandag stod busserne fra Tide Bus stille i Odense. Det skyldes strejke i protest mod lønnedgang.Mandag stod busserne fra Tide Bus stille i Odense. Det skyldes strejke i protest mod lønnedgang.

Mandag blev bustrafikken lammet i Odense, da over 100 chauffører ansat hos Tide Bus nedlagde arbejdet.

Strejken, der varede frem til tirsdag formiddag, skete i strid med overenskomsten. Og den skyldes, at Tide Bus vil sætte lønnen ned. Tide Bus har opsagt chaufførernes gamle overenskomst, som firmaet overtog i 2008, da det gik ind på det danske marked.

Tide Bus vil have chaufførerne over på den billigere landsoverenskomst, der er aftalt mellem 3F og AKT. Og for enkelte chauffører betyder det, at de mister over 3.000 kroner om måneden.

Stort overskud i Norge

Tide Bus er en norsk busgigant, der havde et overskud på 156 millioner norske kroner i 2010. Koncernen overtog busdriften i Odense fra Fyn Bus i 2008.

Flemming Jensen, der er direktør for Tide Bus i Danmark, forstår ikke, hvorfor chaufførerne strejker. Han henviser til, at en forudsætning for at Tide Bus bød på busdrift på Fyn var, at man kunne lave en tilpasning af chaufførernes løn. Men han vil ikke fortælle, hvad Tide Bus sparer ved manøvren:

- Der er ikke noget nyt i, at chaufførerne skal over på den landsdækkende overenskomst. For nogle vil det betyde, at de går ned i løn. Og vi har haft nogle forhandlinger om, hvordan den her tilpasning skal ske. Set med vores øjne er de forhandlinger ikke slut, siger han.

3F: Håber på forhandlinger

3F's Transportgruppe vurderer, at Tide Bus kan spare cirka to millioner kroner om året, hvis chaufførerne uden videre bliver sat ned i løn.

- Det er ikke første gang, en udlicitering af busdrift fører til slagsmål om lønnen. Men jeg håber fortsat på, at vi kan finde en løsning ved forhandlingsbordet, siger Jan Aage Hansen, der er forhandlingssekretær i 3F's Transportgruppe.