Alko-lås skal være et krav ved udbudsrunder
Krav om alko-låse i busser bør med i udbudskrav fra regioner, kommuner og trafikselskaber. Det foreslår 3F i kølvandet på en række spritsager.
Krav om alko-låse i busser bør med i udbudskrav fra regioner, kommuner og trafikselskaber. ((Arkivfoto.: Vägverket)) Alko-låse i busser kan forhindre spirituspåvirkede chauffører i at udsætte passagerer og medtrafikanter for fare. Men det går alt for langsomt med at indføre alko-låsene, mener 3F.
3F's Transportgruppe foreslår derfor at regioner, kommuner og trafikselskaber sætter gang i udviklingen ved at stille krav om alko-låse i samtlige busser, når busruterne er i udbud.
- Busselskabet Arriva lovede i 2006 at sætte alko-låse i samtlige nye busser. Men det går alt for langsomt. Forleden kunne tv-avisen oplyse, at der kun er alko-lås i 100 af Arrivas i alt 2.000 busser. Og andre busselskaber er endnu mere bagud, siger Jan Villadsen, der er formand for 3F's Transportgruppe.
Fortsat et problem
Arriva og 3F blev i 2006 enige om en procedure for alkoholtest af chauffører. Alligevel bliver spirituspåvirkede buschauffører fortsat afsløret i trafikken fra tid til anden.
Senest i Esbjerg, hvor en buspassager tilkaldte politiet, fordi chaufføren virkede påvirket.
Det viste sig at være rigtigt. Og de seneste år har Arriva måttet sige farvel til syv buschauffører på grund af kørsel i spirituspåvirket tilstand.
Den seneste episode har fået Dansk Folkeparti til at foreslå lovgivning om indførelse af alkolåse i landets busser.
- Alkolåse øger trygheden for såvel passagerer som medtrafikanter. Og det er endda enkelt at indføre hurtigt. Det kræver blot at der stilles betingelser i udbudsmaterialet, sådan som vi foreslår, siger Jan Villadsen.