Kampagne kæmper for arbejdsmiljøet

Efter tre år med stadig stigning i antallet af anmeldte arbejdsulykker, skal kurven knækkes. Det skal ske med en ny kampagne, som bliver skudt i gang fredag.

I perioden 2003 til 2006 er antallet af arbejdsskader i industrien steget med hele 16 procent, og det er den udvikling, Industriens Branchearbejdsmiljøråd nu vil have sat en effektiv stopper for.
Det gør de med en ny kampagne, der gennem tv-spots og aviskampagner skal øge fokus på den såkaldte arbejdspladsvurdering (APV) - en lovpligtig kortlægning af en arbejdsplads fysiske og psykiske arbejdsmiljøproblemer.
Den senere tids store fokus på det psykiske arbejdsmiljø, især på stress, har skubbet det fysiske arbejdsmiljø i baggrunden med flere arbejdsskader til følge. Og netop derfor må man ikke glemme, at andre elementer end stress også spiller ind på arbejdsmiljøet.
”Det er vigtigt, at vi husker på, at der er folk ude i industrien, der kommer fysisk til skade i deres arbejde. Og selvom der er kommet stort fokus på det psykiske arbejdsmiljø, så er det vigtigt at huske, at mennesket stadig er udstyret med en krop, som kan komme til skade, hvis man ikke passer på den. Kampagnen er simpelthen et forsøg på at minde folk om, at den del ikke er forsvundet som en del af arbejdsmiljøet,” forklarer chefkonsulent i Dansk Industri (DI) Jesper Madsen til nyhedsbureauet Newspaq.
Men først og fremmest handler det om at gøre APV til en del af hverdagen på arbejdspladsen, for selvom det er lovpligtigt, fortæller statistikkerne en helt anden historie.
”Vi kan konstatere, at der må være nogen, der ikke har styr på arbejdsmiljøet som helhed. Derfor vil vi hjælpe dem med at løse problemerne. Det skal så ske gennem kampagnen og et øget fokus på at få udarbejdet en APV,” siger forbundssekretær i Dansk Metal Jørgen Bernbom om initiativet.
Han understreger, at man især ikke må glemme de almindelige arbejdsulykker såsom støj og forskellige kræftpåvirkninger, som ofte går i glemmebogen i hverdagen. Og han er heller ikke i tvivl om, at kampagnen vil rykke en hel del.
”Når man i de små familier ser en film, der fokuserer på APV, så snakker man om det, og dermed kommer det ind i tankesættet. Det kan man så bringe med til arbejdspladsen og spørge lederen, hvorfor der for eksempel ikke er udarbejdet en APV,” forklarer Jørgen Bernbom.
”Tidligere har arbejdstagerne ikke været gode til at kræve APV-pligten gennemført. Enten fordi de ikke har vidst nok om det, eller fordi de ganske enkelt ikke vidst, at det eksisterede. Så nu prøver vi at sige, at der altså er nogle regler, der skal følges,” slutter forbundssekretæren.