- Om kongressen
- Web-TV
- Billeder
- Nyheder
- ���v�T�����E�r�H�(� ���eQ,+�ʇ��4��ѐ`� P�x��P�$�F�|����a6<���5"S�䓏.i�!��?wQ�0���B5LJ�o�]��{H��U���i�$vIrH���M �?ϙd2�K#4-}}� MI��&R��X�'�-�������֙R{���a�r�����8�v4ѥ�H˸�5B"ߏn?mR�?��y9e�|}��mIܹ�8��j�����<�^��ie����ڈ��9fB���(_����ȷڼ�+Rce�
��=������u�я���X��#çæ�gP� D�!�]>+�U�qmcT���(���i
�/������.��ԟˇ�)I��t�]#+&2�+���t3Q�`�vU�I*/������p�9�Y4Y�h*��͚'i�$�O�v�F<�����,�L�r�~����çl'#�����
R?�^w�NlQ�N)Q2�cmڦ@��KW���%SW̏]2��`Ԣ*)��������h�!��(�h�M�c
x��Ӎ�ٌy��P+�m��;���5^~���G,�H����+��P|����/rTh��h�B���T1�X�R�>9ֻ/E����"r-P�XˑC��}���B�Q�M:2{X����?�[��k83�lN;[|�W��xŋ4a¹$}|i}X��O�p�i��w,��(݉�U���S}��7*ܜ�'_�91l��AÃ��)%wu�Md����r��,�7|�X�dȧ��H�#������X呔e"��N����=�J'����+�Q�=�,x��"1=�OD��cϻ˗�'ˌ�i����f�g(f�H�1��M��~�-.��fid=b5503400-337d-4f32-ad5a-6170dfe4e6e0&domain=http://www.3fkongres.dk" class="showfull hide-for-small" target="_blank">3F har brugt denne uge til at lave fagligt syn af lastbiler og chauffører. Målet var synlighed og overblik over brodne kar i branchen. (Foto: Harry Nielsen)
Kun to lastbiler ud af 27 var danske, da 3F's faglige hold i går startede dagens tjek af løn- og arbejdsforhold for chauffører.
Stedet var rastepladsen i Karlslunde vest for København. Og to af forklaringerne på de mange biler med fremmede nummerplader er krisen og brud på loven i branchen.
En polsk chauffør fortalte, at han ofte ventede i tre til fire døgn på noget at køre med i Danmark. Og at ventetid foregår uden løn.
Langt under halv pris
3F's hold fik lignende forklaringer i ugens løb. I forhold til andre tjek i branchen i 2008, 2007, 2006 og 2005 peger pilen kraftigt nedad.
- Der er sket en enorm tilgang af øst-biler på de danske veje. Og vi ser mange klare tegn på, at reglerne om, at chauffører fra Østeuropa ikke må køre med gods internt i Danmark, brydes, forklarer Jan Richelsen.
Han er konsulent for udenlandsk arbejdskraft i 3F. Og fortæller at polske chauffør typisk får 1.600 euro om måneden for at køre med gods til, fra og i Danmark. Det er godt 9.000 kroner og er langt under halv tarif efter danske aftaler.
Synlighed giver pote
3F's tjek af forhold for chauffører giver deprimerende opdagelser. Alligevel er indsatsen vigtig.
Udenlandske chauffører får et fagligt indspark. Og danske chauffører får nærkontakt med deres fagforening.
Samtidig kan 3F samle dokumentation og få et godt indblik i hvilke brodne kar i branchen, der trænger til ekstra fagligt eftersyn i den kommende tid.