Ministre presses i sag om udenlandske lastbiler
Sager om misbrug af chauffører fra øst og vognmænd, der slipper ustraffet fra brud på dansk lov, øger presset på regeringen. SF vil have tal om straf for brud på reglerne.
SF vil have dokumentation for politiets indsats mod snyd på landevejene og vognmænd, der slipper for straf. (Arkivfoto. ) Fuld tillid til politi og myndigheder, når det gælder straf af udenlandske chauffører og vognmænd, der bryder love og regler.
Så klar lød opbakningen i februar fra justitsminister Brian Mikkelsen (K). Det skete i et svar i Folketinget.
Men en række sager viser det stik modsatte. Og det får nu SF på banen med et krav til ministeren om dokumentation for politiets indsats og mangel på samme.
Tyskere til Netto-løn
Dermed øges presset på regeringen. Den blev i går mødt med spørgsmål i sagen om vognmand Kim Johansen.
Han slap fri af anke til Landsretten i sag om illegale chauffører. Baggrunden var, at statens advokat vurderer, at ny lov gør retssag overflødig.
- Den sag er ikke enestående. I efteråret så vi for eksempel, hvordan Nettos varer blev bragt frem af tyske chauffører til lavprisløn. Det kalder på en række svar fra de ansvarlige ministre, siger Karsten Hønge, SF's ordfører for transport.
Han stiller spørgsmål til justitsministeren og transportministeren. De skal svare på, hvordan de vil hindre brug af udenlandske chauffører til discountløn.
Tal efterlyses
SF vil også have tal for, hvor mange straffesager der er rejst mod danske og udenlandske vognmænd og chauffører for brud på udlændingeloven siden 1. januar 2004.
Og så skal justitsminister Brian Mikkelsen oplyse, hvor mange bøder der er givet til vognmænd for brud på reglerne om cabotage siden 1. januar 2004.
Reglerne siger, at udenlandske chauffører og lastbiler kun må køre med varer internt i Danmark i begrænset omfang. De forbyder helt kørsel med gods internt i Danmark, når det gælder lastbiler fra Østeuropa.