Rugbrød og lønpres fra cheferne

Der forhandles stadig om overenskomster. Det sker i stilhed. Imens larmer topcheferne i pressen. De kræver mindre i løn. Men ikke til sig selv.

Der er stille omkring forhandlingerne. Men DI, 3F og de andre forbund diskuterer nye overenskomster endnu. Imens larmer slagterier og topchefer. De vil have de ansatte til at klatre ned ad lønstigen. (Tegning: Bob Katzenelson)Der er stille omkring forhandlingerne. Men DI, 3F og de andre forbund diskuterer nye overenskomster endnu. Imens larmer slagterier og topchefer. De vil have de ansatte til at klatre ned ad lønstigen. (Tegning: Bob Katzenelson)

Vi kræver mindre i løn. Meget mindre.

Det krav har været på banen dagligt i denne uge. Især i Berlingske Tidende.

Det kommer fra et flertal af landets topchefer. Ifølge en måling i avisen er de klar til konflikt for at undgå stigninger i lønnen til de ansatte.

20 kroner ned per time

Det største pres ligger på slagteriarbejderne og deres forbund NNF. Langt de fleste slagterier tilhører Danish Crown. Her vil man have de ansatte til at gå cirka 20 kroner ned i løn – i timen.

Det er kommet frem i denne uge. Selv om NNF skal forhandle med DI. Og ikke direkte med Danish Crown. Og selv om forhandlingerne om nye overenskomster nærmer sig et højere gear.

Stilhed om arbejdet

Ellers er der stille. Men forhandlinger om de næste års løn er fortsat i gang. Og det gælder både på industriens område og hos transporten.

Hos Industrien er der ikke tradition for en masse meldinger, imens der forhandles. Det gælder også i år. Og der er heller ikke meget nyt fra 3F's store transportområde endnu. Men også de forhandler med DI sideløbende med industriens folk i CO-industri.

Nu er der først og fremmest travlt med at snakke teknik og med at diskutere hinandens krav. Det sker i flere undergrupper. Og det betyder rugbrødsarbejde – i form af mange små møder mellem forhandlere fra begge sider.

For tidligt at slippe noget ud

Der er endnu ikke så meget på plads, at nogen har lyst til at slippe nyt ud fra forhandlingerne.

Men man kan følge med løbende hos en af topforhandlerne. Det er formanden for 3F's Transportgruppe Jan Villadsen.

Han er gået i luften med en blog, der skal aflive en del af mystikken omkring forhandlingerne. Og her er det foreløbig blevet til 4 blogindlæg fra Jan Villadsen og 25 svar og spørgsmål fra interesserede.

Du kan selv blande dig på bloggen. Det kan ske på denne adresse: http://blogs.3f.dk/ok10/