3F kræver bus-vold stoppet

Buschaufførerne i Århus og 3F kræver hurtig indsats mod vold i busserne efter en stribe overfald på chauffører. 3F forventer klart udspil fra trafikselskabet Midttrafik fredag. Forslag om dobbeltbemanding afvist.

Det haster med en handlingsplan for volden mod buschauffører, mener såvel chaufførerne som fagforeninger. Og alvoren understreges af, at endnu en chauffør på Århus-egnen blev udsat for et overfald mandag.  (Foto: Arkiv)Det haster med en handlingsplan for volden mod buschauffører, mener såvel chaufførerne som fagforeninger. Og alvoren understreges af, at endnu en chauffør på Århus-egnen blev udsat for et overfald mandag. (Foto: Arkiv)

Trods en serie trusler, overfald og andre grove episoder mod buschauffører, bliver der ikke tale om dobbeltbemanding på voldsramte busruter i Århus.

Det står klart efter et hastemøde mandag mellem buschaufførerne i Århus, 3F, FOA og ledelsen i trafikselskabet Midttrafik.

På mødet afviste ledelsen i Midttrafik forslaget for FOA og 3F om en ekstra mand på busserne på visse ruter i Århus Vest.

I stedet lovede trafikselskabet en handlingsplan mod volden.

Men det haster, mener såvel chaufførerne som deres fagforeninger. Og alvoren understreges af, at endnu en chauffør på Århus-egnen blev udsat for et overfald mandag. Denne gang var der tale om trusler med en paintballpistol udført af to unge drenge.

Konkrete tiltag senest fredag

I 3F's Transportgruppe forventer forhandlingssekretær, Jan Aage Hansen, konkrete tiltag fra Midttrafik senest på fredag, hvor et nyt møde om voldsepisoderne er planlagt mellem Midttrafik, chauffører, 3F, FOA, politikere og politi i Århus.

- Det haster med en løsning. Og hvis der ikke er grobund for vores forslag om dobbeltbemanding kunne man i stedet satse på en løsning, hvor et vagtselskab får til opgave at patruljere i busserne på de udsatte ruter. Vi vil også have sikkerhed for, at alle chauffører ved, hvad de skal gøre, hvis de føler sig truet, siger Jan Aage Hansen, der er forhandlingssekretær i 3F's Transportgruppe.