Virksomheder tier om arbejdsulykker

Arbejdsgivere undlader ofte at anmelde arbejdsulykker til myndighederne. Problemet genkendes af både forskere og fagforbund.

”Vi ved fra arbejdsgivere og kolleger, at det sker, at arbejdsgivere henter skadede medarbejdere tilbage på arbejdspladsen, selv om de eksempelvis har brækket benet, for at ulykken ikke behøver at blive anmeldt,” siger seniorforsker Pete Kines fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) til avisen 24timer.

Arbejdsmiljøloven forpligter arbejdsgivere til at anmelde ulykker til myndighederne, men kun hvis ulykken medfører en sygedag ud over ulykkesdagen.

”På nogle virksomheder sætter de vedkommende over i administrationen, så han kan stå og scanne papirer derovre. Det er en måde at pynte på, så virksomhederne får lidt kunstigt pæne tal,” siger ledende overlæge Kurt Rasmussen på Arbejdsmedicinsk Klinik i Herning.

NFA vurderer, at omtrent 50.000 anmeldelsespligtige ulykker ikke bliver rapporteret, og tallet har ligget stabilt i hvert fald de seneste ti år. Det ved man, fordi sygehusene har registreret dobbelt så mange arbejdsskader som Arbejdsskadestyrelsen.

”I 5-10 procent af de sager, vi fører for medlemmerne, kan vi sige, at arbejdsgiverne skjuler ulykkerne helt bevidst,«”vurderer miljøsekretær John Nielsen fra Metal Hovedstaden, der kender til omtrent 150 årlige sager.

Konsekvensen er, at medarbejdere kan gå glip af en erstatning ved varige mén. Skal man have erstatning, kræver det nemlig som udgangspunkt, at ulykken anmeldes inden et år.

Sidste år blev arbejdsskadesikringsloven ændret, så ansatte lettere kan få deres arbejdsskade anerkendt, selv om der er gået mere end et år. Men det er ikke godt nok endnu, mener fagforeningerne.

”Der er stadig millioner af kroner ude at svømme for vores medlemmer, fordi nogle arbejdsgivere ikke anmelder ulykkerne,” siger socialrådgiver Ida Bang fra fagforbundet 3F.

I Dansk Arbejdsgiverforening (DA) mener underdirektør Thomas Philbert Nielsen, at arbejdsgivere uhyre sjældent skjuler skader bevidst. Han erkender dog, at typisk små virksomheder sløser med at anmelde ulykker, fordi de mangler ”det bureaukratiske apparat.”