Stor faglig kontrolaktion i transportbranchen

Aktionsugen med kontrol af vognmænd og chaufførers forhold har afsløret få vognmænd uden overenskomst. Uorganiserede chauffører var der flere af, især blandt unge.

Torben Joconde, agitator hos Chaufførernes fagforening københavn i færd med at tjekke om en chauffør er organiseret og arbejder under overenskomst.
 (Harry Nielsen)Torben Joconde, agitator hos Chaufførernes fagforening københavn i færd med at tjekke om en chauffør er organiseret og arbejder under overenskomst. (Harry Nielsen)

Virksomheder i Københavnsområdet som Sanistål, Brødrene Dahl og LMG Lemvigh-Müller har haft kontrolbesøg i ugens løb.

Det var 3F Chaufførernes Fagforening i København, der med besøg af faglige kontrollanter og fagforeningsbus bakkede op om at gøre uge 38 til en uge med tjek på vognmænd og chauffører.

Målet med den landsdækkende aktionsuge er at sætte spot på pris- og løndumping på transportområdet. Og ugen har foreløbig budt på flere eksempler på, at der ikke er ordnede forhold alle steder.

Lavpunktet kom onsdag, hvor det blev nødvendigt at politianmelde en polsk chauffør oplyser agitator hos chaufførernes fagforening Torben Joconde.

- Chaufføren var udlånt af et dansk firmas polske afdeling og kørte uden arbejds- og opholdstilladelse. Alligevel måtte politiet lade ham køre, fordi man kom i tvivl om reglerne og blev nødt til at kontakte Udlændingestyrelsen før man kunne gøre mere, siger Torben Joconde.

Uorganiserede chauffører

Langt de fleste af vognmænd, de københavnske chauffører mødte, var medlemmer af en arbejdsgiverforening og betalte løn efter tariffen.

- Det var den glædelige konklusion herfra. Til gengæld står det værre til blandt chaufførerne. Her var op mod hver tiende af dem, vi stoppede til kontrol, ikke medlemmer af 3F, siger Torben Joconde.

Han oplyser, at det var let at se på chaufførerne, om de var 3F-medlemmer, idet manglende medlemskab af 3F var mest udbredt blandt chauffører under eller omkring 35 år.

- De uorganiserede chauffører, vi snakkede med, mener ikke, at 3F gør nok for chaufførerne, og slog blandt andet på at lønnen er alt for lav, fortæller Torben Joconde.

Han havde ikke meget held med argumenterne om, at lav organisering gør det endnu sværere at opnå resultater.

En af københavnernes konklusioner efter aktionsugen er derfor, at mere opsøgende fagforeningsarbejde blandt unge er mere end påkrævet, siger Torben Joconde.

Resultatet fra den første dags kontroller var helt konkret - 30 kontrollerede lastbiler, hvoraf seks var fra uorganiserede vognmænd. Resten havde orden i overenskomster, løn- og pensionsforhold.