Grønt lys for østbude i egne biler
Danske avisfirmaer må gerne bruge bude fra Østeuropa, der kører med aviser i medbragte biler på afgiftsfri østplader. Skatteminister Kristian Jensen afviser forbud.
Danske avisfirmaer må gerne bruge bude fra Østeuropa, der kører med aviser i medbragte biler på afgiftsfri østplader. (Arkivfoto.) Dansk Avis Omdeling og landets øvrige budfirmaer kan roligt invitere arbejdskraft fra Østeuropa til Danmark og bede dem tage arbejdsværktøj med i form af egne biler indregistreret i hjemlandet til lavpris.
Det fremgår af et svar fra skatteminister Kristian Jensen (V) til SF’s arbejdsmarkedsordfører, Eigil Andersen.
SF’eren spurgte ministeren om problemstillingen i juni, efter at SKAT havde stillet alvorlige spørgsmål ved Dansk Avis Omdelings brug af avisbude fra Polen og Rumænien, der bruger egne medbragte afgiftsfrie biler til at få aviser delt ud i en fart.
Men SKATs vurdering om, at fremgangsmåden formentlig ikke er lovlig, får et skud for boven af skatteministeren:
”Jeg mener ikke, at reglerne for registrering af køretøjer skal bruges til at dæmme op for, at virksomheder på denne måde bruger udenlandske køretøjer, hedder det blandt andet i svaret fra Kristian Jensen.
Han tilføjer desuden, at det ”ligger i øvrigt i globaliseringen, at arbejdskraften bliver mere mobil over landegrænserne”.
3F: Bekymrende
3F Transport, Logistik & Byg i Århus organiserer såvel danske som polske og rumænske avisbude. Og her undrer næstformand Knud Aage Rasmussen sig kraftigt over svaret:
- Vi kører i øjeblikket en række sager i det fagretslige system om avisbude fra Østeuropa, der efter vores opfattelse er blevet underbetalt af Dansk Avis Omdeling. Efter min opfattelse kan avisfirmaet blandt andet snyde på vægten, fordi østeuropæiske bude ikke skal betale skat. Og det bliver ikke bedre af at statskassen nu også bliver snydt for registreringsafgifter, siger Knud Aage Rasmussen.
Han kalder brug af biler på østeuropæiske nummerplader uholdbart, forargeligt og konkurrenceforvridende.
- Hvor går grænsen for, hvad arbejdsgivere kan spekulere i. Betyder det her så også, at købmandsvarer og pakker kan bringes ud i østeuropæiske biler. Og kan man forestille sig kurerfirmaer, der spekulerer i brug af østeuropæere?, spørger Knud Aage Rasmussen.