Udbredt utryghed på arbejdspladserne
Over halvdelen af 3F's medlemmer har oplevet fyringer på deres arbejdsplads og blandt venner og familie. Stemningen er trykket på arbejdspladserne, viser ny undersøgelse.
Krisen har gjort stemningen trykket på mange arbejdspladser, viser ny 3F-undersøgelse (Arkiv) Folk med og uden fyreseddel taler ikke længere samme sprog. Folk bliver negative, og mange søger væk. Hvisken og tisken, skæve øjekast. Uro. Spekulationer.
Sådan oplever mange 3F-medlemmer stemningen på arbejdspladserne under krisen.
Det viser en ny undersøgelse, som Analyse Danmark A/S har foretaget for Nyhedsbrevet 3F. 1.200 har deltaget i undersøgelsen.
Krisen har ramt dybt ned blandt 3F'erne. Halvdelen har oplevet fyringer på deres arbejdsplads. 6 ud af 10 kender nogen, der er blevet fyret. Og over halvdelen oplever, at stemningen på deres arbejdsplads er trykket. Over en tredjedel mener, at folk er mere stressede. 17 procent svarer, at der er flere konflikter. Kun en fjerdedel mener, at alt er, som det plejer.
Skal foregå ordentligt
Ledernes Hovedorganisation lavede sidste år undersøgelsen "Krise og arbejdsmiljø", som viste, at også lederne oplever et mere presset psykisk arbejdsmiljø med mere stress og bekymringer. Men også, at mange ledere mener, at de har gjort noget ekstra for at opmuntre medarbejderne og har lært noget af krisen.
- Det er vigtigt for det pyskiske arbejdsmiljø bagefter, at fyringer foregår ordentligt og fornuftigt, og at folk ved, hvad der foregår. Det betyder noget for dem, der bliver tilbage. De skal føle, at ledelsen var opgaven voksen og gjorde det så godt, den kunne, siger arbejdsmiljøkonsulent i Ledernes Hovedorganisation Signe Tønnesen.
Produktionen falder
Psykolog og direktør i erhvervsorganisationen DI Bolette Christensen udtaler:
- Vi ved, at efter en afskedigelsesrunde falder produktionen i en virksomhed i en periode. I dag ved man også, at man skal være meget opmærksom på dem, der bliver tilbage i virksomheden, og ikke alene fokusere på dem, der afskediges, siger hun.
Ifølge Bolette Christensen er det vigtigt, at ledelsen informerer om, hvad der foregår, og lægger planerne og målene for fremtiden frem for medarbejderne.
- Mange virksomheder er gode til det, og nogen kan blive bedre til det, siger hun.