Restauranter mangler faglærte

Danskerne bruger stadig flere penge på restaurantbesøg, men manglen på faglært personale truer restaurationsbranchens boom, mener Preben Rasmussen, der er forhandlingssekretær i fagforbundets 3F's Private Servicegruppe.
Han siger til 3F's elektroniske nyhedsbrev www.3f.dk , at branchen er ved at blive kvalt i sin egen succes. Branchens problemer mærkes især i forhold til de rigtigt dyre restauranter, hvor der har været en markant forøgelse af omsætningen.
- Problemet er, at det er svært at få faglært personale i øjeblikket. Det hæmmer væksten, og flere restauranter siger, at de ikke kan udvide i det omfang, de håbede på, siger Søren Johannessen, der er økonomisk konsulent i Handels- Transport- og Serviceerhvervenes Arbejdsgiverforening (HTSA).
Han har en begrundet forventning om at problemets omfang vil stige.
- Omsætningen er steget, så det er helt sikkert ikke blevet mindre, siger Søren Johannessen.
Denne vurdering deles dog ikke af Horesta, der er hotel-, restaurant- og turisterhvervets brancheorganisation.
- Vi mener ikke, at vi er ved at blive kvalt i vores egen succes. Men der er mangel på faglærte, og for at afbøde dette har vi set os om i Sverige efter assistance, og det har blandt andet i København været en stor succes, siger Horestas direktør, Lone Njor Hulth til ErhvervsBladets web-udgave.
Hun anser det ikke for at være et problem, at branchen skal hente sin arbejdskraft i udlandet.
- Det med at arbejdskraften flyder over grænserne, er ikke noget nyt i vores branche. Det har den gjort i generationer, hvor både kokke og tjenere er taget til udlandet og har arbejdet på trendy restauranter ude i verden. Men der er helt klart et behov for, at vi tager situationen alvorligt for at få nye unge mennesker til at gå gennem uddannelsen, erkender Lone Njor Hulth.
Horesta har derfor taget en række initiativer, der skal skabe mere fokus på tjenerfaget. Blandt andet ved at udnævne Årets Tjener på samme måde, som man i flere år har udnævnt Årets Kok.

Af Karsten Christensen (NET-Redaktionen, Lynx Media)