3F-kampagne rammer milepæl på Facebook

Mere end 100.000 har nu været inde og 'synes godt om' den såkaldte SKÆVT-kampagne.

Over 100.000 er nu medlemmer af SKÆVT på Facebook. (Arkivfoto)Over 100.000 er nu medlemmer af SKÆVT på Facebook. (Arkivfoto)

- Ska' det være så skævt?

Det spørgsmål har 3F forsøgt at få danskerne til at tage stilling til på Facebook.

I dag ramte sitet en magisk grænse. Over 100.000 er nu med i gruppen på det sociale medie.

Overskrider forventningerne

Kommunikationschefen i 3F, Palle Smed, er stolt over det høje deltagerantal.

- Jeg synes, det er vildt imponerende, at SKÆVT har samlet så stor opbakning på Facebook. Det er absolut et af de mest succesfulde tilløbsstykker på dansk Facebook, siger han og fortsætter:

- Og det rigtig interessante er jo, at vi sideløbende har udviklet SKÆVT til ikke alene at være en virtuel kampagne, men også en fysisk aktivitet på gader og stræder. I dag er der flere tusinde SKÆVT-aktivister, som deltager i valgkampen. På den måde står vi på to stærke ben.

Skaber nysgerrighed

Den omfangsrige deltagelse kommer også til at få betydning. Det fortæller Sune Hjort, som er lektor i kreativ kommunikation på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.

- Det har klart en positiv effekt, når andre ser, hvor mange der nu har været inde og synes godt om en side som SKÆVT. Det er med til at skabe nysgerrighed hos andre, og det er en eminent måde at komme ud med sådan et budskab på, forklarer han.

Sune Hjort peger på, at det generelt er svært at vide, hvor meget magt de sociale medier har, men i dette tilfælde er han ikke i tvivl.

- Jeg er overbevist om, at det har en effekt på valgdagen.